Olet tässä: Etusivu / Elämäntapa ja inspiraatio / Kevät tuo värit – värien merkitys pukeutumisviestinnässä
Kevät tuo värit – värien merkitys pukeutumisviestinnässä

Kevät tuo värit – värien merkitys pukeutumisviestinnässä

Tein vuosia töitä voimaannuttavan stailauskonseptini parissa, mutta luovuin yrityksestäni viime vuonna haasteiden koputtaessa ovelleni ja uusien tuulien kutsuessa. Haluan kuitenkin edelleen jakaa pukeutumiseen liittyviä vinkkejä ja lisätä tietoisuutta pukeutumisviestinnästä. Koen, että samalla kun sisäistä työtä tehdään, niin yksilön tarve näyttää itseltään (siis siltä sisäiseltä itseltään) korostuu. Pukeutuminen on paitsi viestintää myös ilmaisutapa sekä aidoimmillaan luovuutta ja siksi erittäin olennainen osa tätä materialistista olemista. Moni niin sanottu ”henkinen ihminen” ajattelee, ettei fyysisyydellä ole merkitystä ja kaikki mikä liittyy kehollisuuteen (kulkuvälineeseemme, suojaavaan kuoreemme) on pelkkää pinnallisuutta. Tämä on kuitenkin harhaanjohtava ajatus.

Kehomme on ikäänkuin matkailuauto, jossa sielumme asuu ja millä sielumme matkustaa paikasta A paikkaan B ja lopuksi paikkaan Ö ja ääretön. Se, miten pidämme huolta on tästä asumuksesta ja kulkuvälineestä on olennaista. Se, mitä ja millaista bensaa me siihen käytämme, se miten hyvin voitelemme kaikki osat, jotteivät ne ruostu, se miten hyvin pesemme, vahaamme, maalamme, hoidamme ja suojaamme jne. sen pintaa. Se, minkä väriseksi ja näköiseksi päällystämme kulkuvälineemme kertoo siitä millaisena haluamme maailman näkevän meidät. Miten haluamme, että meidät otetaan tai ei oteta vastaan. Millaisen tarinan haluamme jakaa itsestämme.

Image by Jimmy Nelson from http://www.boredpanda.com

Pukeutuminen ja vaatteet ovat kuin pintaan levitettävä maaliaines, jonka tarkoitus on suojata alempia kerroksia eli tässä tapauksessa ihmisen suurinta elintä eli ihoa ja sitä kautta myös muita elimiä. Voidaan ajatella, että vaatteet toimivat maalimassana ja puskurina sekä eräänlaisena ”uhrikerroksena” (termi, jota mm. rakentamisessa käytetään), joiden tarkoitus on myös estää sääolojen ja ympäristön luomaa välitöntä kuormaa. Se millaisen maalimassan (koostumuksen ja kestävyyden eli materiaalin ja pigmentin eli värin) valitsemme kertoo siitä, miten haluamme paitsi suojata myös siitä miten ja millaisena haluamme näkyä ja millaista kauneutta haluamme ympäristöömme ilmentää.

Värit, joita käytämme vaatteissamme ovat kuin eräänlaisia signaaleja ja kertovat jo tietämättämme tarinaa. Värit ovat kuin maalien pigmenttiaines, joiden avulla luodaan ympäristöön kauneutta ja ilmettä. Yleisesti ottaen, mitä tummempi ja neutraalimpi pigmentti sitä enemmän haluamme suojata ja mitä vaaleampi ja kirkkaampi väri sitä enemmän haluamme näkyä toki ympäristöstä, valon määrästä ja vuoden ajasta riippuen. Toisinaan vaalea väri toimii suojana. Värien avulla voimme erottua tai piiloutua. Niiden avulla voimme nostaa taajuutta tai alentaa. Aivan kuten pukeutumisessa ylipäätään, myös väreillä voimme kertoa mitä tunnemme ja miten haluamme ihmisten näkevän meidät. Jokaisella värillä on oma merkityksensä ja taajuutensa.

Image from Google

Kaikilla väreillä on oma viestinsä ja ne aktivoivat erilaisia tunnetiloja sekä luovat tiedostamattomia mielikuvia/mielleyhtymiä. Värien avulla voidaan esim. aktivoida, rauhoittaa, järkyttää, ilahduttaa, provosoida, harmonisoida, hoitaa ja jopa parantaa. Eri kulttuureissa värien käyttö ja niiden merkitys voivat vaihdella useimmiten taustalla on vallitsevan uskonnon tai uskomusten vaikutus. Pääsääntöisesti värien merkitys on universaali ja kunkin värin viesti vaihtelee käyttöympäristön, kohteen ja väriä kantavan yksilön mukaan.

Jokaisella värillä mustaa ja valkoista lukuun ottamatta on oma trikolorinsa, joka tarkoittaa sitä, että jokaisen värin tummuusaste vaihtelee valkoisen, kyseisen värin ja mustan välillä. Valkoinen heijastaa valoa, kun taas musta syö valoa. Värin oma sävy on puhtaimmillaan valkoisen ja mustan välillä. Sävy vaikuttaa värin viestiin. Mitä tummempi sävy sitä syvempi viesti ja mitä vaaleampi sen kevyempi viesti puolestaan on. Kun värit sekoittuvat keskenään syntyy aina uusi väri ja viesti. Esim. punainen ja keltainen yhdessä muodostavat oranssin, jonka viesti on keltaisen ja punaisen väliltä, mutta on silti omansa.

Photo by Ricardo Santos
Modelling by Alexandra
Style & makeup by Maindo Andem
(White silk roses, arm warmers, T-shirt from Lady Bohemia & jewellery from Fine van Brooklin)

Se miten värejä käyttää pukeutumisessa ja miten ne sijoitetaan vaikuttavat annettuun viestiin. Värit voidaan myös sijoittaa keholliseen haitariin mustasta valkoiseen, mikä tarkoittaa sitä, että värit etenevät järjestyksessä eri kehon osaa aktivoiden tai heikentäen. Musta väri sijaitsee ”kehojanaa” käytettäessä alhaalla ja valkoinen ylhäällä. Mustaa seuraa ruskea, punainen, oranssi ja siitä eteenpäin keltainen vihreä ja vaaleanpunainen, sininen ja violetti aina harmaan/hopean sävystä valkoiseen. Värin merkitys korostuu, kun se puetaan yläkehoon. Kehon alaosassa värin viesti on heikompi. Valkoinen korostaa muita värejä siinä, missä musta vaimentaa niitä. Harmaa neutralisoi värejä ja toimii erinomaisesti kaikkien värien kanssa.

Alla on lyhyt luettelo eri värien merkityksistä sekä viesteistä tummasta vaaleaan.

Huomioithan, että väreillä on aina myös henkilökohtainen merkitys yksilölle tietoisesti tai tiedostamatta. Joskus tietty elämäntilanne ja elämänmuutos voi vahvistaa erityisesti jonkin värin käyttötarvetta (esim. surutyössä vaaleanpunainen ja vihreä). Lempivärin piirteet heijastuvat omassa persoonallisuudessa sekä ihmistyypissä (temperamentissa).

Väreillä on tosiaan kauniilla tavalla väliä. Ja kun seuraavan kerran vaatekaappiisi kurkistat, niin mieti onko se mitä näet todellista itseäsi vaiko vain heijastusta. Mikä sinua voimaannuttaa? Tarvitsetko suojaa vai tarviiko sinun liittyä ympäristösi kanssa? Mikä on se väri, mitä sinä oikeasti juuri nyt tarvitset? Mitä sinä haluat viestiä ja millä tavoin sinä haluat luoda kauneutta ympäristöösi?

-Maindo*

%s Maindo Andem

Scroll To Top